شناسهٔ خبر: 40811 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقاله‌های سمینار «زن در تاریخ محلی ایران (منطقه جنوب)» کتاب می‌شود

ندا رسولی، دبیر اجرایی سمینار «زن در تاریخ محلی ایران (منطقه جنوب)» از انتخاب ۳۰ چکیده مقاله برای انتشار در کتاب مقاله‌های این سمینار خبر داد.

 

مقاله‌های سمینار «زن در تاریخ محلی ایران (منطقه جنوب)» کتاب می‌شود

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا ندا رسولی، دبیر اجرایی سمینار ملی «زن در تاریخ محلی ایران (منطقه جنوب)» در گفتگویی گفت: هفتمین سمینار انجمن زنان پژوهشگر تاریخ امسال با موضوع «زن در تاریخ محلی ایران (منطقه جنوب)» دوم و سوم دی‌ماه در ساختمان آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: بعد از انتشار فراخوان مقاله برای هفتمین سمینار انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، تقریبا ۹۰ چکیده مقاله به دست دبیرخانه رسید که پس از داوری اعضای هیات علمی ۷۰ چکیده از میان آنها پذیرفته شده و قرار است از این تعداد، ۳۰ مقاله‌ انتخاب و در کتاب چکیده مقاله‌ها گنجانده شود که این کتاب نیز تا روز سمینار آماده خواهد شد.
 
دبیر اجرایی سمینار «زن در تاریخ محلی ایران» بیان کرد: انجمن زنان پژوهشگر تاریخ تا کنون شش سمینار با موضوع زن در تاریخ ایران از آغاز تا دوره معاصر و زن در جهان اسلام برگزار کرده و امسال قرار است تا حوزه‌های جدید مطالعات تاریخی و تاریخ محلی در حوزه زنان را بررسی کند. به همین دلیل هفتمین سمینار بین‌المللی خود را با عنوان «زن در تاریخ محلی ایران» به زنان جنوب کشور اختصاص داده است.
 
رسولی درباره اهمیت تاریخ محلی بیان کرد: امروزه در پژوهش‌های تاریخی با رویکرد اجتماعی،‌ فرهنگی و تمدنی، تاریخ‌های محلی جایگاه برجسته‌ای یافته است،‌ در این میان زنان در تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی گاهی نادیده گرفته شده‌اند. انجمن زنان پژوهشگر تاریخ تلاش دارد با رویکردی جدید، عملکرد آنها را در تمام زمینه‌های زندگی منطقه جنوب مورد بررسی قرار دهد. از این منظر، اهداف انجمن آشنایی با رویکردهای نوین در حوزه تاریخ محلی و ارائه دستاوردهای نوین پژوهشی در این زمینه است. علاوه بر آن، شناسایی اولویت پژوهشی برای آگاهی بخشیدن به مسائل زنان و نقش تاثیرگذار آنها در طول تاریخ ایران مدنظر ماست تا از این رهگذر زمینه فعالیت بیشتر برای نسل جدید در حوزه مطالعات تاریخی و مطالعات زنان فراهم شود.
 
وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری که کارهای اجرایی شروع شد سخنرانی‌های ماهانه انجمن را با موضوعات مرتبط را به تاریخ محلی اختصاص دادیم همچنین پیش سمیناری نیز ۷ آبان ماه در دانشگاه اصفهان با حضور برخی از اعضای هیات علمی و نیز علاقه‌مندان به موضوع تاریخ محلی و مطالعات زنان برگزار شد.
 
دبیر اجرایی سمینار «زن در تاریخ محلی ایران» درباره برنامه‌های این سمینار عنوان کرد:  برنامه‌های این سمینار با ارائه مقاله در قالب سخنرانی و پوستر،‌ برگزاری میزگردهای تخصصی و نمایشگاه تخصصی (اسناد) خواهد بود. ضمن این‌که سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، انجمن تاریخ محلی ایرانیان،‌ مرکز بوشهرشناسی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، پژوهشکده تاریخ اسلام و گروه تاریخ دانشگاه اصفهان از مشارکت‌کنندگان اصلی این همایش هستند.

رسولی افزود: پژوهشگران و علاقه‌مندان برای شرکت در هفتمین سمینار انجمن زنان پژوهشگر تاریخ امسال با موضوع «زن در تاریخ محلی ایران (منطقه جنوب)» که دوم و سوم دی‌ماه در ساختمان آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، می‌توانند تا ۲۵ آذرماه برای ثبت نام در این سمینار اقدام کنند. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی دبیرخانه سمینار به نشانی تهران، بزرگراه حقانی(شرق به غرب)، نبش خیابان کوشا، آرشیو ملی، طبقه چهارم، دفتر انجمن زنان پژوهشگر تاریخ مراجعه کنند.

نظر شما